Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργείας

Προοίμιο

Η λειτουργία του Κέντρου Δημιουργικής Απασχόλησης Ατόμων με Αναπηρία  Κ.Δ.Α.Π. ΜΕΑ ‘’ΕΥΖΗΝ’’ διέπετε από τη σύγχρονη αντίληψη – μοντέλο για την αναπηρία, όπως αυτή ορίζεται από νομοθετικές πρωτοβουλίες – ρυθμίσεις, ήτοι από την επικυρωμένη με νόμο από την Ελληνική Πολιτεία διεθνή Σύμβαση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, την Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Αναπηρία, τους Πρότυπους Κανόνες για την Εξίσωση των Ευκαιριών του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και το Σύνταγμα της Ελλάδας.

Σύμφωνα λοιπόν με το κοινωνικό μοντέλο προσέγγισης της αναπηρίας, τα άτομα με αναπηρία, ορίζονται ως τα άτομα που λόγω της αρνητικής αλληλεπίδρασης μεταξύ μακροχρόνιων σωματικών, ψυχικών, διανοητικών και αισθητηριακών εμποδίων που αντιμετωπίζουν (εμπόδια οφειλόμενα στην φύση της αναπηρίας) και άλλων εμποδίων (εμπόδια οφειλόμενα στην δυσμενή αντιμετώπιση της αναπηρίας από το κοινωνικό περιβάλλον) αποκλείονται ή έστω παρεμποδίζονται από την ισότιμη πρόσβαση τους στις διάφορες εκφάνσεις τον κοινωνικού βίου.

Το κοινωνικό πρότυπο πρεσβεύει πως

α) η αναπηρία είναι ένα πρόβλημα που δημιουργείται από την κοινωνία, από τούς κοινωνικούς περιορισμούς και τα κοινωνικά εμπόδια που αυτή θέτει  (κακό σχεδιασμένα κτίρια, απρόσιτα μεταφορικά μέσα, ανυπαρξία ανελκυστήρων, διαχωρισμός στην εκπαίδευση, φτώχεια και χαμηλό εισόδημα, κακές επαγγελματικές προοπτικές, ρατσιστικές συμπεριφορές),

β) τα ίδια τα άτομα με αναπηρία έχουν τον απόλυτο έλεγχο της ζωής τους – αποκλειστικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων,

γ} το πρόβλημα της αναπηρίας μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσω της κοινωνικής αλλαγής και αναδιάρθρωσης,

δ) η διαχείριση του προβλήματος της αναπηρίας απαιτεί την κοινωνική δράση και αλλαγή:  είναι συλλογική ευθύνη της κοινωνίας να προβεί στις απαραίτητες

τροποποιήσεις για την πλήρη συμμετοχή των ανθρώπων με αναπηρίες σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωή,

ε) η αναπηρία ανάγεται σε πολιτικό ζήτημα, με την έννοια του ζητήματος των ανθρώπινων δικαιωμάτων: η πλήρης συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία στα αναφαίρετα ατομικά, οικονομικά, πολιτικά, και πολιτισμικά τους δικαιώματα – η ισότιμη πρόσβαση τους σε όλα τα αγαθά (εκπαίδευση, απασχόληση, υγεία, κοινωνικές υπηρεσίες, νέες τεχνολογίες, αθλητισμός, ψυχαγωγία) συνιστά ρητή υποχρέωση της κοινωνίας.

Το Κ.Δ.Α.Π. ΜΕΑ ‘’ΕΥΖΗΝ’’, υιοθετώντας το κοινωνικό μοντέλο προσέγγισης της αναπηρίας, στοχεύει μέσω των παρεχόμενων υπηρεσιών και των παράλληλων δράσεων του, αφενός, στην προώθηση της ισότιμης πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία σε όλους τούς τομείς τον ανθρώπινου βίου, αφετέρου, στην άρση των περιορισμών / προκαταλήψεων της κοινωνίας (ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης) πού την υπονομεύουν.

Άρθρο 1. Σύσταση – Μορφή

 

Το Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών και Ατόμων με Αναπηρία «ΕΥΖΗΝ» συνιστά δομή / μονάδα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών, εφήβων και ενήλικων, με κινητική, νοητική, αναπτυξιακή ή αισθητηριακή αναπηρία, συνολικής δυναμικότητας εκατό (100) ατόμων (50 άτομα σε εκάστη εκ των δυο βαρδιών). Δικαιούχος φορέας για την σύσταση και την λειτουργία της δομής είναι η συσταθείσα εταιρεία με την επωνυμία  ΧΟΝΤΟΥ ΟΛΓΑ Ε.Ε. και διακριτικό τίτλο ΚΔΑΠ ΜΕΑ ‘’ΕΥΖΗΝ’’.

Το Κ.Δ.Α.Π. ΜΕΑ ‘’ΕΥΖΗΝ’’ εντάσσεται στο Πλαίσιο δράσεων – προγραμμάτων κοινωνικής πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης, δράσεις που στοχεύουν, αφενός, στην ενίσχυση του θεσμού της οικογένειας και στην εναρμόνιση της οικογενειακής και εργασιακής ζωής, αφετέρου, στην ισότιμη πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία (ευάλωτη για κοινωνικό αποκλεισμό κοινωνική ομάδα) σε όλες τις εκφάνσεις της ζωή (κοινωνική, επαγγελματική, σχολική).

Το Κέντρο δε διασυνδέεται με άλλους φορείς δημόσιους, αυτοδιοικητικούς ή νομίμως αδειοδοτημένους ιδιωτικούς για την παροχή υπηρεσιών δημιουργικής απασχόλησης.  

και απόκτησης ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 2 του ΦΕΚ224ΟΒ/31-05-2Ο21.

Άρθρο 2. Σκοπός

Το Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών και Ατόμων με Αναπηρία ‘’ΕΥΖΗΝ’’ ( Κ.Δ.Α.Π. ΑΜΕΑ ΄΄ΕΥΖΗΝ΄΄) συνιστά δομή κοινωνικής πρόνοιας στην οποία απασχολούνται δημιουργικά παιδιά, έφηβοι και ενήλικες, με κάθε είδους κινητική, νοητική, αναπτυξιακή ή αισθητηριακή αναπηρία, εκ γενετής ή επίκτητη, ακολουθούμενη ή μη από δευτερογενείς παθήσεις ή αναπηρίες.

Σκοπός της δομής είναι η δημιουργική απασχόληση των ωφελούμενων με την εφαρμογή σύγχρονων πρακτικών και οργανωμένων ομαδικών και εξατομικευμένων δραστηριοτήτων για την υποστήριξη της σωματικής, νοητικής, συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης τους, την ψυχολογική τους υποστήριξη, την εξοικείωση τους με μορφές έκφρασης και επικοινωνίας, την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων και την κοινωνική τους ένταξη, την βελτίωση των μαθησιακών δυνατοτήτων τους, την βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους μέσω της απόκτησης δεξιοτήτων αυτοεξυπηρέτησης και την στήριξη των οικογενειών τους. Παράλληλος στόχος της δομής είναι η ενίσχυση της εναρμόνισης οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής μέσω της στήριξης της ένταξης και παραμονής των γονέων και των κηδεμόνων των ωφελούμενων στην αγορά εργασίας.

 

Άρθρο 3. Δραστηριότητες Δημιουργικής Απασχόλησης και Ανάπτυξης Ατομικών και Κοινωνικών Δραστηριοτήτων

Οι φιλοξενούμενοι — ωφελούμενοι του Κ.Δ.Α.Π. ΜΕΑ ΄΄ΕΥΖΗΝ΄΄ ασχολούνται με πολλαπλές δραστηριότητες δημιουργικής απασχόλησης και ανάπτυξης ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων (εργαστήρια και προγράμματα):

  • Εικαστικά (Χειροτεχνία, Κεραμική, Ζωγραφική, Σχέδιο, Κηροπλαστική) Κατασκευές
  • Εκπαιδευτική Ρομποτική
  • Ηλεκτρονικοί υπολογιστές – Ηλεκτρονική Εφημερίδα
  • Θεατρικό Παιγνίδι – θεατρική Αγωγή — Κουκλοθέατρο
  • Μουσική Αγωγή – Μουσικοκινητική Αγωγή
  • Ειδική Φυσική Αγωγή — Ορθοσωμική —Κινησιολογία -Παραδοσιακή και Μοντέρνοι Χοροί
  • Εργοθεραπεία
  • Ψυχοκινητική Αγωγή
  • Φιλαναγνωσία – Δημιουργική Γραφή
  • Φυσικές Επιστήμες και Πειράματα
  • Εκπαιδευτική Κουζίνα
  • Αυτόνομη Διαβίωση
  • Αγωγή Υγείας
  • Ολυμπιακή Παιδεία
  • Κυκλοφοριακή Αγωγή
  • Εκπαιδευτικές και Ψυχαγωγικές Εκδρομές — Εκδρομές στη Φύση
  • Συμβουλευτική παιδιών και Γονέων

Άρθρο 4. Ωράριο Λειτουργίας Δομής , Δυναμικότητα

Το Κ.Δ.Α.Π. ΜΕΑ ‘’ΕΥΖΗΝ’’, λειτουργεί καθ’ όλη την διάρκεια του έτους και σε εβδομαδιαία βάση από Δευτέρα έως και Παρασκευή (5 ημέρες εβδομαδιαίως) με εξαίρεση τις ορισμένες σε εθνικό και τοπικό επίπεδο αργίες και τον μήνα Αύγουστο.

Αναλυτικότερα, το Κέντρο αναστέλλει την λειτουργία του:

  • Κατά τις επίσημες αργίες και κατά τις αργίες λόγω εορτασμού εθνικού ή τοπικού γεγονότος.
  • Από την 1η Αυγούστου μέχρι και την 31η Αυγούστου, περίοδος κατά την διάρκεια της οποίας εκτελούνται εργασίες συντήρησης ή / και επισκευής εσωτερικών και εξωτερικών κτιριακών εγκαταστάσεων της δομής. Σημειώνεται πως το Κέντρο δύναται, μετά από σχετική ειλημμένη απόφαση της εταιρείας ΧΟΝΤΟΥ ΟΛΓΑ Ε.Ε. και λόγω σημαντικών αναγκών των φιλοξενούμενων, να μην διακόψει την λειτουργία του κατά τον μήνα Αύγουστο.

Το ημερήσιο ωράριο λειτουργίας του Κέντρου εκτείνεται από τις 6:00 το πρωί μέχρι και τις 10:00 το βράδυ ενώ οι εντός αυτού βάρδιες και το αντίστοιχο ωράριο λειτουργίας τους καθορίζονται ως εξής: α) πρωινή βάρδια: 06:00 – 14:00, β) απογευματινή βάρδια: 14:00 – 22:00. Η χρονική διάρκεια λειτουργίας έκαστης βάρδιας ορίζεται στις οχτώ (8) ώρες ημερησίως και στις σαράντα (40) ώρες εβδομαδιαίως. Ο αριθμός των φιλοξενουμένων κάθε βάρδιας- αριθμός που καθορίζεται υποχρεωτικά με βάση το εμβαδό της αίθουσας ή των αιθουσών πολλαπλών χρήσεων, τηρουμένης της αναλογίας των τριών (3) τ.μ. ανά φιλοξενούμενο, – δεν δύναται να υπερβαίνει τους πενήντα (50) φιλοξενούμενους

Άρθρο 5. Κτιριακές Εγκαταστάσεις

Το Κ.Δ.Α.Π. ΜΕΑ ‘’ΕΥΖΗΝ’’ εδρεύει σε ισόγειο κτίριο που τοποθετείται

γεωγραφικά στην Π.Ε.Ο. Λάρισας/Θεσσαλονίκης, επί της Λεωφόρου Καραμανλή και Κασταλίας 28 στην Λάρισα. Το κτίριο διαθέτει τους εξής χώρους:

α) δυο αίθουσες πολλαπλών χρήσεων εξοπλισμένες με τραπέζια Θεραπειών

ανάπτυξης δραστηριοτήτων, βιβλιοθήκη, ερμάρια για το εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό υλικό,

β) αίθουσα εργοθεραπείας εξοπλισμένη με τάπητα γυμναστηρίου, δίζυγο,  τάπητα βάδισης, ποδήλατο τοίχου, στατικό ποδήλατο, πολυόργανο γυμναστικής

γ) αίθουσα – γραφείο εξειδικευμένου προσωπικού,

δ) αίθουσα ανάπαυσης / αποφόρτισης με κλίνες,

ε) χώρο παρασκευής γευμάτων,

ζ) ειδικό χώρο εξυπηρέτησης και αποθήκευσης,

η) χώροι υγιεινής.

Οι κτηριακές εγκαταστάσεις πληρούν όλες τις τεχνικές προδιαγραφές, όπως αυτές ορίζονται στην υπουργική απόφαση αριθμ. Γ.Π.Δ11 οικ./31930 ΦΕΚ 2240/ τ.β/ 31-05-2021)

Άρθρο 6. Διατήρηση Ποιότητας Χώρων

Τόσο κατά το μήνα Αύγουστο-μήνα κατά τον οποίο το Κ.Δ.Α.Π. ΜΕΑ ‘’ΕΥΖΗΝ’’, αναστέλλει την λειτουργία του, όσο και καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους (Σεπτέμβριος –Ιούλιος) και σε περίπτωση που προκύψει σχετική ανάγκη, εκτελούνται εργασίες συντήρησης η /και επισκευής των εσωτερικών και εξωτερικών κτηριακών εγκαταστάσεων της δομής με σκοπό την διατήρηση της ποιότητας τους. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι σε αυτές τις εργασίες συμπεριλαμβάνονται το βάψιμο των τυχών, η αντικατάσταση των κατεστραμμένων δαπέδων ασφαλείας και ταπήτων γυμναστηρίου η επισκευή επίπλων (τραπεζιών –καθισμάτων), η συντήρηση του συστήματος θέρμανσης, ηλεκτροδότησης, ύδρευσης και αποχέτευσης.

Άρθρο 7. Ωφελούμενοι- φιλοξενούμενοι

Οι φιλοξενούμενοι- ωφελούμενοι του Κ.Δ.Α.Π. ΜΕΑ ‘’ΕΥΖΗΝ’’, είναι παιδιά με αναπηρία , έφηβοι και άτομα με κάθε είδους κινητική, νοητική, αναπτυξιακή η αισθητηριακή αναπηρία. Για την εγγραφή παιδιού, εφήβου η ενήλικα στο κέντρο υποβάλλονται τα ακόλουθα δικαιολογητικά:

  1. Αίτηση από τον ασκούντα την γονική μέριμνα του ανηλίκου και σε περίπτωση ενήλικων ωφελούμενων από τους ίδιους η τον δικαστικό τους συμπαραστάτη η από τον νόμιμο εκπρόσωπο του νομικού προσώπου, όταν διαβιούν σε δομές κλειστής φροντίδας.
  2. Ατομικό δελτίο υγείας μαθητή η ιατρική βεβαίωση για την κατάσταση υγείας ενήλικα.

3.Γνωματευση πιστοποίησης αναπηρίας σε ισχύ από ΚΕΠΑ, ΑΣΥΕ, ΑΝΥΕ η άλλη αρμόδια υγειονομική επιτροπή.

Εκ των αιτούντων η εγγραφή τους στην δομή, επιλέγονται οι φιλοξενούμενοι κατά σειρά προτεραιότητας βάσει τις ηλικιακής τους ομάδας και άλλων κοινωνικοοικονομικών κριτηρίων.  

Αναλυτικότερα, η ηλικιακή σειρά προτεραιότητας περιγράφεται ακολούθως:

1)        παιδιά έως δώδεκα (12) ετών,

2)        έφηβοι ηλικίας από δεκατριών (13) έως δεκαεπτά (17) ετών,

3)        ενήλικες από δεκαοκτώ (18) έως είκοσι τεσσάρων (24) ετών

4)        ενήλικες από είκοσι πέντε (25) ετών και άνω.

Προτεραιότητα εγγραφής έχουν τα ανάπηρα άτομα:

α) που πάσχουν από βαριές και πολλαπλές αναπηρίες,

β) που προέρχονται από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα,

γ) που προέρχονται από πολύτεκνες και μονογονεϊκές οικογένειες, δ) που έχουν γονείς ανέργους ή / και αναπήρους.

Η Αίτηση Εγγραφής στο Κέντρο Υποβάλλεται:

α) μετά την παραλαβή της «Αξίας Τοποθέτησης» για τους ωφελούμενους του Προγράμματος Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής (επιπρόσθετο δικαιολογητικό που πρέπει να κατατεθεί στην δομή),

β) καθ’ όλη τη διάρκεια τον έτους, για τους μη ωφελούμενους του Προγράμματος Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής. Η δομή δεν εξυπηρετεί άτομα που δεν είναι ωφελούμενοι του προγράμματος.

Άρθρο 8. Προσέλευση και Παραμονή Φιλοξενούμενων στη Δομή

Η προσέλευση των φιλοξενούμενων στη δομή, ήτοι η μεταφορά και μετακίνηση των εξυπηρετούμενων ατόμων με αναπηρία προς και από την δομή, πραγματοποιείται μέσω κατάλληλου ιδιόκτητου οχήματος, το οποίο φέρει τα απαραίτητα τεχνικά χαρακτηριστικά / πληροί τις σύμφωνες με την κείμενη νομοθεσία προδιαγραφές

οχήματος μεταφοράς παιδιών η και ενηλίκων με αναπηρία (ζώνες ασφάλειας τριών σημείων, εξασφάλιση πρόσβασης, χώρος για την μεταφορά χρηστών αναπηρικού αμαξιού) άλλα και με την συνοδεία υπαλλήλου από το εξειδικευμένο προσωπικό της δομής. Τα προαναφερθέντα ισχύουν και για την μετάβαση των ωφελούμενων σε εγκαταστάσεις των διασυνδεόμενων με το κέντρο φορέων και την αποχώρηση τους από τις εγκαταστάσεις αυτές.

Το ανώτερο χρονικό διάστημα παραμονής των ωφελούμενων / φιλοξενούμενων στη δομή ανέρχεται στις οχτώ (8) ώρες ημερησίως. Όλοι οι χώροι του κτιρίου που στεγάζεται η δομή είναι διαμορφωμένοι με τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλίζουν την άνετη, ασφαλή και ήρεμη διαμονή των φιλοξενούμενων. Το Κέντρο διασφαλίζει την προσβασιμότητα των ατόμων με κινητική, αισθητηριακή ή άλλη αναπηρία, ήτοι την οριζόντια και κατακόρυφη προσπέλαση του κτιρίου από το δρόμο (είσοδος, ράμπες) και την απρόσκοπτη και αυτόνομη κίνηση και χρήση των εσωτερικών και εξωτερικών χώρων.

Άρθρο 9. Αντιμετώπιση Αποκλίνουσας Συμπεριφοράς Φιλοξενούμενων

Το Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Κ.Δ.Α.Π. ΜΕΑ ‘’ΕΥΖΗΝ’’, θεσμοθετεί γενικούς κανόνες συμπεριφοράς για την πρόληψη ή και αντιμετώπιση ανεπιθύμητων – προβληματικών – διασπαστικών συμπεριφορών και την εύρυθμη λειτουργία της δομής. Οι εν λόγω κανόνες είναι λίγοι σε αριθμό, διατυπωμένοι με σύντομο, σαφή και θετικό τρόπο (επισήμανση των ενδεδειγμένων συμπεριφορών και όχι μόνο των μη ενδεδειγμένων) και επεξηγούνται – αναφέρονται συχνά από το προσωπικό. Η τήρηση των κανόνων συμπεριφοράς από τους ωφελούμενους συνεπάγεται ενίσχυση / θετική επιβράβευση ενώ αντίθετα η παράβαση τους (αποκλίνουσα συμπεριφορά των ωφελούμενων από τους κανόνες) αρνητική ενίσχυση / κυρώσεις. Οι Κυρώσεις να είναι διαβαθμισμένου επιπέδου (απόσβεση, Λεκτική επίπληξη, κόστος απόκρισης, αποκλεισμός από την θετική ενίσχυση, υπερδιόρθωση). Τέλος, η φιλοξενία του ωφελουμένου δύναται να διακόπτεται με απόφαση του αδειοδοτημένου φορέα στην περίπτωση εμφάνισης σοβαρών συμπεριφορικών προβλημάτων και μη συμμόρφωσης του πρώτου με το πρόγραμμα και τούς όρους λειτουργίας του δεύτερου.

Άρθρο 10.  Προσωπικό

Στο Κέντρο και για κάθε βάρδια λειτουργίας απασχολείται εξειδικευμένο προσωπικό απόφοιτοι Ανώτατων και Ανώτατων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ – ΤΕΙ) των κάτωθι επιστημονικών ειδικοτήτων:

  • Κοινωνικής Εργασίας (Κοινωνικός Λειτουργός) ή Ψυχολογίας (Ψυχολόγος)
  • Εργοθεραπείας (Εργοθεραπευτής)
  • Φυσικοθεραπείας (Φυσικοθεραπευτή)
  • Φυσικής Αγωγής (Γυμναστής)
  • Ειδικής Αγωγής (Ειδικός Παιδαγωγός)
  • Προσωπικό καθαριότητας – βοηθητικών εργασιών (βοηθητικό προσωπικό)
  • Οδηγός οχήματος μετακίνησης των ατόμων με αναπηρία

Με απόφαση του Φορέα ορίζεται Διευθυντής/ντρια, πτυχιούχος ΑΕΙ ή ΑΤΕΙ με εμπειρία στο σχετικό αντικείμενο, με ικανότητα ανάληψης ευθυνών, συντονισμού και καθοδήγησης των συνεργατών, ευχέρεια εποικοδομητικής επικοινωνίας με τούς γονείς ή τούς δικαστικούς συμπαραστάτες των ατόμων με αναπηρία και με ικανότητες διαχείρισης έργου και ανθρώπινου δυναμικού.   Ο/Η Διευθυντής/ντρια ασκεί τα καθήκοντα της Θέσης αυτής, πλέον των κυρίων καθηκόντων του/της, δύναται δε να απαλλαγεί από αυτά κατόπιν σχετικής απόφασης του Φορέα.

Στο Κέντρο δύναται να απασχολείται και προσωπικό άλλων επιστημονικών ειδικοτήτων, ανάλογα με τις ανάγκες των ωφελούμενων, όπως Ειδικοί Παιδαγωγοί, Φυσικοθεραπευτές, Λογοθεραπευτές και Νοσηλευτές. Ακόμη, δύναται να απασχολούνται και εξωτερικοί συνεργάτες με συμβάσεις έργου, συμβάσεις μερικής απασχόλησης ή άλλες μορφές απασχόλησης.

Για την πρόσληψη εργαζομένου στο Κέντρο απαιτείται η υποβολή πιστοποιητικού υγείας, το οποίο ανανεώνεται ανά διετία, και η υποβολή πιστοποιητικό ποινικού μητρώου, από το οποίο προκύπτει ότι δεν έχει καταδικασθεί αμετάκλητα σε οποιαδήποτε ποινή για κακούργημα ή για ένα από τα πλημμελήματα, τετελεσμένα ή εν απόπειρα, της σωματικής βλάβης και παράβασης των διατάξεων περί ναρκωτικών ή για έγκλημα πού αναφέρεται στα ήθη, καθώς και για τα εγκλήματα των άρθρων 336, 337 παρ. 3, 339, 342, 348, 348Α, 348Β, 348Γ και 351 του Ποινικού Κώδικα.

Ζητήματα που αφορούν την μισθοδοσία – οικονομικές απολαβές του εργαζόμενού στο Κέντρο προσωπικού ρυθμίζονται με βάση την ισχύουσα νομοθεσία ενώ ζητήματα πού αφορούν τις ώρες προσέλευσης και αποχώρησης τον προσωπικού καθορίζονται με βάση το ωράριο εργασίας έκαστου εργαζόμενού αλλά και το ωράριο λειτουργίας τον Κέντρου.

Όλα τα μέλη της κοινότητας της δομής (προσωπικό κέντρου) οφείλουν να ασκούν τις αρμοδιότητες / καθήκοντα τους (ορίζονται σε επόμενο άρθρο) τους επιτυχώς και με τρόπο που να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία της δομής. Επιπρόσθετα όλα τα μέλη του Κέντρου δεσμεύονται να τηρούν το απόρρητο των προσωπικών δεδομένων των φιλοξενούμενων.

Άρθρο 11:  Καθηκοντολόγιο Προσωπικού

Αρμοδιότητες Διευθυντή

Ο διευθυντής / η διευθύντριας της δομής έχει την αποκλειστική ευθύνη για την εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργίας του Κέντρου. Ορισμένες από τις πολλαπλές αρμοδιότητες του είναι ο συντονισμός του προσωπικού για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των δραστηριοτήτων, η τήρηση τον ημερήσιου προγράμματος δραστηριοτήτων και του ωραρίου του προσωπικού, η τήρηση των απαραίτητων βιβλίων / εγγράφων, η μέριμνα για την ποιότητα των κτιριακών εγκαταστάσεων, η σύνταξη αξιολογικής έκθεσης για την λειτουργία τον Κέντρου, η σύνταξη του οικονομικού προϋπολογισμού, η ενημέρωση / συνεργασία με τους γονείς ή κηδεμόνες των ωφελούμενων, η διαφύλαξη του απορρήτου των τηρουμένων στοιχείων.

Αρμοδιότητες Κοινωνικού Λειτουργού

  1. Αντλεί πληροφορίες από τους γονείς ή κηδεμόνες και αν κρίνεται απαραίτητο από εκπαιδευτικούς του σχολείου φοίτησης των ωφελούμενων —φιλοξενούμενων στο Κέντρο με σκοπό, αφενός, την κατάρτιση του κοινωνικού, οικογενειακού και ατομικού ιστορικού τους, αφετέρου, τον σχεδιασμό των αναγκαίων παρεμβάσεων υποστήριξης τους.
  2. Σε συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη του διεπιστημονικού προσωπικού συμβάλλει στη δημιουργία προσαρμοσμένων εξατομικευμένων ή ομαδικών προγραμμάτων ψυχοπαιδαγωγικής υποστήριξης των ωφελούμενων.
  3. Στηρίζει συστηματικά και προγραμματισμένα, σε ατομική και ομαδική βάση, τους ωφελούμενους, που αντιμετωπίζουν προσωπικά ή άλλον είδους προβλήματα.
  4. Συνεργάζεται με την οικογένεια (γονείς, αδέλφια, ευρύτερη οικογένεια), με στόχο, τη βελτίωση της ποιότητας της καθημερινής συμβίωσης, την ανάπτυξη υγιών ενδοοικογενειακών σχέσεων και την αντιμετώπιση προβλημάτων προσωπικής ή κοινωνικής φύσης.
  5. Ενημερώνει, διασυνδέει και διευκολύνει την οικογένεια στην επικοινωνία της με υπηρεσίες πρόνοιας και αρμόδιους φορείς παροχής κοινωνικών υπηρεσιών και υποστήριξης και δύναται να συνοδεύει τον ωφελούμενο και την οικογένειά τον/της, κατόπιν αιτήματός τους, κατά τις συναντήσεις τους με αρμόδιους φορείς, όταν χρειάζεται, ιδίως σε έκτακτες ανάγκες.

Αρμοδιότητες Ψυχολόγου

  1. Αξιολογεί τούς φιλοξενούμενους του Κέντρου και διαμορφώνει μια ολοκληρωμένη ψυχολογική εκτίμηση για την προσωπικότητα τούς και τις ιδιαίτερες ανάγκες τους.
  2. Συμμετέχει στο σχεδιασμό τον προγράμματος δραστηριοτήτων τον ωφελούμενων.
  3. Παρέχει ψυχολογική υποστήριξη στους ωφελούμενους και στις οικογένειες τους.
  4. Υποστηρίζει Την εφαρμογή προγραμμάτων πρωτογενούς ή δευτερογενούς πρόληψης και προαγωγής τις ψυχικής υγείας

Αρμοδιότητες Εργοθεραπευτή

  1. Αξιολογεί τις αναπτυξιακές, λειτουργικές και αισθητικοκινητικές δεξιότητες των ωφελούμενων, με ειδικές δοκιμασίες και τεχνικές.
  2. Προσδιορίζει τις ανάγκες των ωφελούμενων και καθορίζει τους στόχους αποκατάστασης των διαφόρων δεξιοτήτων μέσω σκόπιμων δραστηριοτήτων (κινητικών, αντιληπτικών, κ.α..).
  3. Εκπονεί και εφαρμόζει ειδικό πρόγραμμα εργοθεραπείας / αποτελεσματικής αντιμετώπισης των προβλημάτων αισθητηριακής και αντιληπτικής επεξεργασίας, κινητικής και κοινωνικής αλληλεπίδρασης των ωφελούμενων.
  4. Εισηγούνται στον Διευθυντή / Διευθύντρια τον Κέντρου τις αναγκαίες εργονομικές διευθετήσεις και προτείνουν την προμήθεια βοηθημάτων για την διευκόλυνση της ψυχοκινητικής δραστηριότητας των ωφελούμενων.
  5. Παρακολουθεί και εξετάζει περιοδικά την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των ωφελούμενων.

Αρμοδιότητες Φυσικοθεραπευτή

  1. Αξιολογεί τους φιλοξενούμενους – ωφελούμενους της δομής ως προς τις ικανότητες και τις ανάγκες τους στον κινητικό τομέα.
  2. Συνεργάζεται με τις συναφείς ειδικότητες – με τον Εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής και τον Εργοθεραπευτή – για την διαμόρφωση και υλοποίηση παρεμβάσεων αποτελεσματικής αντιμετώπισης των κινητικών δυσκολιών τους και προγραμμάτων κινητικότητας και ψυχοκινητικής ανάπτυξης.
  3. Εισηγούνται στον Διευθυντή / Διευθύντρια του Κέντρου τις αναγκαίες εργονομικές διευθετήσεις για την ανεμπόδιστη παραμονή των ωφελούμενων στο χώρο του και την απρόσκοπτη μετακίνηση τους και προτείνουν την προμήθεια βοηθημάτων για τη διευκόλυνση της κινητικής δραστηριότητας τους.
  4. Παρακολουθεί και εξετάζει την κινητική εξέλιξη / πρόοδο του ωφελούμενου.

Αρμοδιότητες Γυμναστή

  1. Σχεδιάζει και εφαρμόζει πρόγραμμα / δραστηριότητος σωματικής άσκησης σε ομαδικό και ατομικό επίπεδο (κινητικός συντονισμός, αδρή και λεπτή κινητικότητα).
  2. Προγραμματίζει και οργανώνει την συμμετοχή των ωφελημένων σε αθλητικούς αγώνες / διοργανώσεις.

Αρμοδιότητες Ειδικού Παιδαγωγού

  1. Οργανώνει, καταρτίζει και υλοποιεί σε συνεργασία με το υπόλοιπο προσωπικό το εξατομικευμένο πρόγραμμα δραστηριοτήτων δημιουργικής απασχόλησης των ωφελούμενων.
  2. Καθοδηγεί τους γονείς σε Θέματα αγωγής και βοήθειας στο σπίτι και προτείνει δραστηριότητες για την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των ωφελούμενων.

Αρμοδιότητες Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού

  1. Εκτελούν εργασίες καθαριότητας των εσωτερικών και εξωτερικών εγκαταστάσεων του Κέντρου Δημιουργικής Απασχόλησης Ατόμων με Αναπηρία.
  2. Υποβοηθούν τούς ωφελούμενους – φιλοξενούμενους της δομής στις βασικές τους ανάγκες, όπως στη χρήση τουαλέτας, ατομικής υγιεινής, καθαριότητας, αλλαγής ρούχων, σίτισης, λήψης φαρμάκων και γενικά στην αυτοεξυπηρέτηση τους.
  3. Συνεργάζονται με τα μέλη του υπόλοιπου προσωπικού του Κέντρου, απασχολούν δημιουργικά τους μαθητές και ενθαρρύνουν τη συμμετοχή τους στις διάφορες δραστηριότητες μέσα και έξω από τη Δομή.
  4. Βοηθούν στην αποβίβαση και επιβίβαση των ωφελούμενων στα σχολικά λεωφορεία ή / και τους συνοδεύουν στα δρομολόγια.
  5. Αναλαμβάνουν άλλα ειδικά καθήκοντα και βοηθητικές εργασίες που ο διευθυντής / διευθύντρια δύναται να τους αναθέσει.

Αρμοδιότητες Οδηγού Οχήματος Μετακίνησης Ωφελούμενων -Φιλοξενούμενων

  1. Μεταφέρει με ασφάλεια τα παιδιά, τους έφηβους και τους ενήλικες με αναπηρία από και προς το Κ.Δ.Α.Π. ή/ και τους τόπους / γεωγραφικές περιοχές εξωτερικών δράσεων τηρώντας τον κώδικα οδικής κυκλοφοράς.
  2. Μεριμνά, με την συμβολή του συνοδού, για την ασφαλή επιβίβαση και αποβίβαση των ωφελούμενων στο όχημα, τόσο των περιπατητικών όσο και αυτών που χρησιμοποιούν αναπηρικό αμαξίδιο.
  3. Μεριμνά, με την συμβολή των συνοδών, για την υποχρεωτική χρήση ζωνών ασφαλείας εκ μέρους των ωφελούμενων και κατά την μεταφορά τους.
  4. Διασφαλίζει την άριστη κατάσταση του οχήματος και προβαίνει σε συστηματικό / τακτικό έλεγχο της λειτουργίας του.
  5. Ενημερώνει τον Διευθυντή / Διευθύντρια τον Κέντρου για τυχόν τεχνικό πρόβλημα στο όχημα.

Άρθρο 12. Συνεργασία με Γονείς, Κηδεμόνες, Δικαστικούς Συμπαραστάτες Ωφελούμενων και Νόμιμους Εκπροσώπους Δομών Κλειστής Φροντίδας

Το ανθρώπινο δυναμικό (διευθυντής και προσωπικό) του Κ.Δ.Α.Π. ΑΜΕΑ ‘’ΕΥΖΗΝ’’, αξιολογώντας την συνεργασία μεταξύ αυτού και των γονέων, των κηδεμόνων, των δικαστικών συμπαραστατών και των νόμιμων εκπροσώπων των δομών κλειστής φροντίδας των φιλοξενούμενων στην δομή αναπήρων ως ιδιαίτερα κρίσιμης – σημαντικής για την γνωστική, κοινωνική (βελτίωση των κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων και ενίσχυση της ικανότητας σύναψης και διατήρησης φιλικών σχέσεων) και συναισθηματική ανάπτυξη τους (βελτίωση της αυτοεκτίμησης και την διαμόρφωσης θετικής αυτοεικόνας) και την συνακόλουθη προώθηση της ισότιμης πρόσβασης τους στους διάφορους τομείς της ζωής, προωθεί την διαμόρφωση ενός ποιοτικού συνεργατικού / επικοινωνιακού δεσμού.

Η ποιότητα του συνεργατικού δεσμού συνδέεται αιτιολογικά με την υψηλή συχνότητα της επικοινωνίας, την από κοινού ανάληψη πρωτοβουλίας για την έναρξη της, το πλήθος των εφαρμοσμένων συνεργατικών μέσων και την θεματολογία / περιεχόμενο της επικοινωνίας.  Αναλυτικότερα η συνεργασία – επικοινωνία μελών μεταξύ των έτερων συνεργατικών μελών  πραγματοποιείτε σε συχνή – τακτική βάση (καθημερινά) με από κοινού λήψη πρωτοβουλίας, λαμβάνει διάφορες μορφές (διαπροσωπική επαφή – συνάντηση στο χώρο του ΚΔΑΠ και σε χρόνο που έχει από κοινού προκαθοριστεί, τηλεφωνική επικοινωνία, επικοινωνία μέσω σελίδων κοινωνικής δικτύωσης, κατ’ οίκον επίσκεψη του κοινωνικού λειτουργού) και αφορά ποικίλα ζητήματα / θέματα (θέματα σίτισης, σωματικής υγείας και συναισθηματικής διάθεσης, εφαρμοσμένων μεθόδων και μέσων εκπαίδευσης και δημιουργικής απασχόλησης, κοινωνικών σχέσεων).

Άρθρο 13. Εποπτεία – Έλεγχος

Η διοικητική εποπτεία και ο έλεγχος της λειτουργίας του Κέντρου Δημιουργικής Απασχόλησης Ατόμων με Αναπηρία Κ.Δ.Α.Π. ΜΕΑ ‘’ΕΥΖΗΝ’’, πραγματοποιείται από τους στενά συνεργαζόμενους με τον διευθυντή / διευθύντρια της δομής, εταίρους και περιλαμβάνει την κατάρτιση και τροποποίηση τον εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας, την παρακολούθηση του τρόπου λειτουργίας της δομής με γνώμονα την επίτευξη του γενικού σκοπού και των ειδικών στόχων, την ποιότητα των παρεχόμενων από το προσωπικό υπηρεσιών δημιουργικής απασχόλησης, τον βαθμό υποστήριξης των φιλοξενούμενων ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους.

Άρθρο 14. Τηρούμενα Βιβλία

Η Δομή υποχρεούνται να τηρεί φάκελο / αρχείο του Προγράμματος «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής», το οποίο περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

  1. Πρωτότυπες Συμβάσεις μεταξύ Φορέα και Ωφελούμενων
  2. Πρωτότυπες Εξουσιοδοτήσεις των Ωφελούμενων προς την Ελληνική Εταιρία Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Ε.Τ.Α.Α.).
  3. Αναλυτικό Ημερήσιο Παρουσιολόγιο / Απουσιολόγιο
  4. Μητρώο Φιλοξενούμενων στη Δομή Παιδιών
  5. Κατάσταση Προσωπικού
  6. Βιβλίο Συμβάντων
  7. Αντίγραφα των Ηλεκτρονικών Μηνιαίων Δελτίων Παρακολούθησης και των Συγκεντρωτικών Καταστάσεων Παραστατικών
  8. Μηνιαίο ή Εβδομαδιαίο Πρόγραμμα Εργαστηρίων – Δραστηριοτήτων
  9. Υπεύθυνες Δηλώσεις ή/και Λοιπά Δικαιολογητικά Απουσίας
  10. Αφίσα Δημοσιότητας
  11. Ενημερωτικό φυλλάδιο και Αφίσα της Ε.Ε.Τ.Α.Α.

Άρθρο 15. Λοιπές Διατάξεις

Η διάρκεια ισχύος τον παρόντος Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας τον Κ.Δ.Α.Π. ΜΕΑ ‘’ΕΥΖΗΝ’’, είναι αορίστου χρόνου. Στην περίπτωση που από την εφαρμογή του παρόντος, προκύψει ανάγκη αναθεώρησης, μερικής τροποποίησης ή συμπλήρωσης του, αυτή είναι εφικτή μόνο μετά από ειλημμένη απόφαση των εταίρων και προηγηθείσα σχετική αιτιολογημένη εισήγηση της επιστημονικής επιτροπής. Οιαδήποτε αλλαγή στους ρητούς και συμπεριλαμβανόμενους στα αντίστοιχα άρθρα του παρόντος κανονισμού όρους νομιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο εγγράφως. Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται στον παρόντα Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή της δομής ή / και τους εταίρους.

Περιεχόμενα